måndag 25 maj 2015

Språk - TRAS

På Ann-Catrin Svenssons (2015) föreläsning "Kartläggningsintrument för barns språkförmåga" berättade hon om ett observationsmaterial, TRAS.

TRAS är ett observationsmaterial som fokuserar på kommunikation från brett perspektiv. TRAS står för tidig registrering av språkutveckling. Med denna metod observeras barnen enskilt och med hjälp av en mall. Mallen är uppdelad åldersmässigt 2-3 år, 3-4 år och 4-5 år. Det som observeras i TRAS är :
Samspel
Kommunikation
Uppmärksamhet
Språkförståelse
Språklig medvetenhet
Uttal
Ordproduktion
Meningsbyggnad

Under kategorin språkförståelse kan det se ut på följande vis:

Ålder 2-3 år - Kan barnet peka ut vardagliga föremål?
Ålder 3-4 år - Förstår barnet nekande satser? (Tex, ge mig den som inte är röd)
Ålder 4-5 år- Kan barnet berätta något om vad en sak är? (Tex, vad är en kniv?)


Under föresläsningen diskuterade vi både för och nackdelar med att använda denna modell. Fördelen är att pedagogerna får chansen att uppmärksamma sin verksamhet. De får se på ett tydligt sätt vad de behöver arbeta mer med i verksamheten. Alla barn observeras ur samma perspektiv, vilket sedan blir ett underlag för hur verksamheten ska planeras.

En nackdel med denna metod kan vara att det blir som en bedömning av barnen. Kriterierna är dessutom tolkningsbara vilket kan bli en nackdel beroende på hur pedagogen tolkar barnets språkförmåga. För att vända dessa nackdelar till något positivt hänger det mycket på hur pedagogens inställning och synsätt till modellen.

Egna tankar:

När jag först fick höra om denna modell hade jag en negativ inställning till den då jag ansåg att det var en bedömning barnets språkutveckling. Efter Svenssons föreläsning fick jag en annan syn på modellen då jag förstod att allt egentligen handlar om vilken inställning jag själv som pedagog har och vilket sätt jag väljer att tolka kriterierna. Dessutom tycker jag att det är ett bra sätt för att få verksamheten framåt, då den ger bra grunder till hur verksamheten kan vidareutvecklas och vad pedagogerna behöver fokusera lite extra på.


Förskolans uppdrag är att lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen (Lpfö 98 rev 2010, s10).


Mål som berörs i detta inlägg:

  • redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.

  • förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.

  • redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter.


Referenser:


Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Svensson, Ann-Catrin. Föreläsning, Kartläggningsinstrument för barns språkförmåga. Campus Varberg [2015-02-23]






 
 

 

 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar