Handdockan Nilla Nyfiken
Handdockan Nilla Nyfiken |
Planering
Tanken med mitt didaktiska
material var att göra något som jag kunde ha användning för i många olika
sammanhang. Jag ville inte ”låsa” mitt material till ett fast ämne. Därmed kom
jag fram till att en handdocka skulle passa mig att arbeta med. Tanken med
dockan var att försöka få in de ämnen vi läst om i skolan under termin sex.
Dockans design är enkel då jag valde att istället fokusera på spelteknik och
hur den skulle användas. Enligt den sociokulturella teorin inspireras och utmanas
barn om läraren skapar arrangerade situationer där läraren själv är aktiv. Om
läraren använder sig av handdockan ihop med barn är det en arrangerad aktivitet
som bidrar till barns utveckling inom specifika handlingsmönster. Handdockan
kan ses som ett verktyg för individuella syften (Klerfelt & Qvarsell 2011,
s.190-191). Min docka fick namnet Nilla Nyfiken. Detta för att ge henne en
identitet som gjorde henne enkel att använda i olika sammanhang och syften.
Dockans syfte och användning grundar sig i vad den har för identitet (s.187). Under fältdagarna fick jag reda på att
klassen hade ”skapande dag” varje torsdag och under deras matematiklektioner
höll de på med geometri. Därför tyckte jag att det passade bra att handdockan
hade med sig en uppgift där båda dessa ämnen var inblandade och därmed valde
jag att dockan skulle introducera samma uppgift som vi fick prova på under en
bildworkshop med Mats. Uppgiften går ut på att barnen skapar olika former efter
instruktioner. Därefter byggs formerna ihop till ett torn som sedan är grunden
för en berättelse som barnen själva får komma på. I förväg hade jag förberett
med lera i ateljén som ligger avskilt från resten av avdelningen. Jag utförde
momentet i två omgångar med tio barn i vardera grupp. Vi hade omkring 40
minuter på oss att arbeta med leran. För att få så mycket tid som möjligt
planerade jag att presentera Nilla vid ett tidigare tillfälle samma dag som
första gruppen skulle arbeta med leran. Detta för att det skulle spara tid med
själva arbetet med leran.
Genomförande
Här är ett av tornen som blev grunden till en berättelse om "Prinsessan och falukorven" |
Under presentationen var
Nilla ganska blyg och sa inte så mycket. Istället lyssnade hon på barnens
frågor som de ställde till henne och hon svarade genom att nicka eller skaka på
huvudet. Allt eftersom hon lärt känna barnen mer började hon prata med barnen
och ställde frågor till barnen för att lära känna dem. När Nilla lärt känna
alla barn sa hon att hon gärna hade velat höra en saga. Hon berättade även att
hon hade varit med mig i skolan och där hade hon fått vara med och göra en
berättelse med hjälp av lera. I förväg hade jag ställt leran i närheten då det
skulle finnas nära till hands när vi skulle sätta igång med berättelsen. Nilla
berättade att hon skulle säga vad de skulle göra med leran och sedan fick vi se
vad det blev utav det. Nilla sa ett begrepp som barnen sedan fick tolka hur de
ville, tillexempel något litet, något långt eller något runt och så vidare. Formningen
av leran gjorde barnen enskilt men sedan när det var dags att bygga ihop
formerna till ett torn fick de sammarbeta. När tornet var färdigt fick de
diskutera och komma överens om vad som var vänster/höger, fram/bak, ingång, hur
de kunde tänka sig att det såg ut inuti, om någon bodde där, fanns det något
läskigt där inne och så vidare. Nilla inledde sedan med ”Det var en gång..”
sedan fick barnet som satt bredvid Nilla fylla på med en mening så det blev en
slags följetång. Under tiden barnen fyllde på berättelsen skrev jag ned det
barnen sa. När de ansåg att sagan var slut hjälpte jag barnen att läsa upp
sagan för Nilla.
Utvärdering
De flesta barn verkade tycka
det var spännande med Nilla och de var nyfikna på henne. Jag gjorde denna
aktivitet med barnen under två omgånger med tio barn i varje grupp. Hade jag
fått göra om det igen hade jag velat ha en mindre grupp. Det blev rörigt
emellanåt då alla barn var entusiastiska och gärna ville lägga till saker till
berättelsen och då vi endast hade 40 minuter på oss fick jag ibland gå in och
bryta då jag ville att alla barn skulle få chansen att säga något. När barnen
byggde ihop tornet tillsammans blev det också rörigt men när jag påpekade att
det kanske skulle vara bra att sammarbeta och diskutera gick det genast bättre.
När jag gjorde aktiviteten med den andra gruppen hade vi i förväg diskuterat
vilken ordning barnen satt i. Det vill säga vem som satt i början, mitten och
slutet. Detta för att jag upplevde att det var svårt för barnen i den första
gruppen att veta när berättelsen skulle börja lida mot sitt slut. Detta upplägg
fungerade bra och alla barn verkade nöjda med sitt bidrag till berättelsen. Som jag redan nämnt hade vi 40 minuter på oss
vilket gjorde de hela ganska stressigt. Hade jag fått göra om det hade jag
velat att barnen skulle få sitta länge med leran och utforska den i lugn och
ro. Jag tror att det hade gett ytterligare tid till att diskutera och
reflektera över olika begrepp och svårigheter de stötte på under formningen av
leran.
Vidareutveckling
Kursmål som berörs:
- Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
- Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.
- Kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma.
Referenser
Doverborg,
Elisabet, Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran (2006). Små barns
matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras
lärare. 1. uppl. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet
Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.) (2012).
Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. 1. uppl. Malmö: Gleerups
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar