"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin
skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och
erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik,
dans och drama" (Lpfö 98 rev 2010, s.10).
På vår första workshop med Gunilla Fihn fick vi
testa på forumteater och forumspel. Med forumspel vill man göra åskådaren aktiv
i pjäsen. Detta gjorde vi genom att ena gruppen skulle spela upp en scen för
den andra gruppen, men när som helst fick en av åskådarna säga stopp och sedan
”ta över ” den roll som åskådaren ville byta ut. Vi fick även tänka till över
vem utav skådespelarna som hade ”handlingen i sina händer” och därmed inte gick
att byta ut.
Vi fick även prova på värderingsövningar i form av
fyra hörn med fyra olika svarsalternativ där Gunilla gav oss ett påstående.
Därefter skulle vi ta ställning till påståendet genom att ställa oss i det
hörnet som motsvarade ens egna åsikt bäst. En annan värderingsövning vi gjorde
va i form av en ”termometer” där vi skulle stå på rad. Vart man ställt sig i
raden representerade i vilken grad man höll med om Gunillas påstående eller
inte.
Jag tror att dessa övningar kan vara bra att använda
sig av i både förskola och förskoleklass. Jag kopplar det direkt till att kunna
använda det vid tillfällen då det är mycket konflikter i klassen eller då man
som pedagog märkt att något barn inte har någon att vara med. Jag tror däremot
att det är viktigt att som pedagog tänka efter vad man säger för slags
påstående och även hur de olika svaralternativen är utformade. Det är viktigt
att barnen inte känner sig skyldiga eller att de får känslan av dem har rätt
eller fel, samtidigt som det är viktigt att själva budskapet framgår tydligt.
Detta kan dock bli ganska problematiskt då det kan vara svårt att utforma en
fråga eller svarsalternativ med endast neutrala svar. En diskussion som kom upp
under workshopen var att barn gärna tar efter varandra vilket kan medföra att
barnen ställer sig i samma hörn för att de andra gör de eller för att de
innerst inne vet att det är ”rätt” svar. Jag tänker att jag som pedagog inte
behöver se det som ett problem om det skulle bli så då det faktiskt i så fall
är bra att alla vet hur man ska till exempel bete sig mot en kompis trots att
man som pedagog vet att det inte alltid stämmer med barnets handlingar.
Istället är det viktigt att fokusera på diskussionen kring varför man valt de
alternativ man valt och så vidare.
Referenser
Fihn, Gunilla (2015) Workshop, drama Campus Varberg [2015-02-05]
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar