Här fick vi möta olika tidsepoker enda fram till
nutid. Det fanns både kläder, möbler och uppstoppade djur som användes i tiden.
Det fanns egentligen hur mycket som helst att kolla på men man fick inte röra
någonting. Om jag hade varit där med en barngrupp hade detta varit ett bra tillfälle att låta barnen använda kameror eller surfplattor för att istället ta kort på det som intresserade dem. Detta är något man kan använda sig av på alla museum man besöker med barnen, så länge det inte är fotoförbud. Kanske hittar barnen något som vi pedagoger inte ens lagt märke till? Det kanske visar sig att det är helt andra saker som intresserar dem. Om barnen själva får ta kort på vad de vill kan vi även närma oss barnens perspektiv. Jag tror inte att denna utställning hade vart jätterolig för de
allra yngsta barnen. För de lite äldre, 3-6 åringar, hade det kanske fungerat
bättre då det fanns mycket att diskutera kring. Vi fick även se delar av
Bockstensmannens skelett och man fick även se hans kläder och läsa om honom.
Här inne tror jag att det hade kunnat bli lite läskigt för några barn. Jag
minns att jag själv var på denna utställning när jag var liten och jag kommer
ihåg att jag tyckte det var riktigt läskigt då det var mörkt och lite kusligt
där inne. Om man tänker gå dit med en barngrupp är det viktigt att man
informerar barnen lite om vad de kommer att mötas av när de kommer in till
Bockstensmannen.
I förskolans
uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kultur skapande som
att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper –
från en generation
till nästa (Lpfö 98 rev 2010 s.6). Att göra denna typen av museibesök gör att barnet får en konkret inblick i hur det såg ut förr i tiden och de får även veta mer om historia.
Kursmål som berörs:
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar