onsdag 20 maj 2015

Matematik workshop


Begrepp inom matematik: Jämförelse, kommunikation, uppskattningar,
problemlösning, fantasi, urskilja, gissningar, logik, mönster & samband,
uppleva/erfara, kreativitet, reflektion,
glädje och variation.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Carina Mattssons workshop om matematik var mycket inspirerande och jag gick därifrån med många nya idéer som jag vill prova ute i verksamheten. En sak som jag framförallt fastnade för var hur man på olika sätt kan rösta med hjälp av flirtkulor. Vi började med att rösta om vilket tv-program vi helst ville se ikväll och vi fick lägga en flirtkula vars färg motsvarade de alternativ vi valt, i ett långt genomskinligt rör. Här blev det tydligt med vilket rör som hade flest och minst antal kulor. Detta sätt blir väldigt tydligt och konkret då man får en tydlig bild av vilket rör som fått flest röster. Med en barngrupp kan man även räkna kulorna gemensamt då det i så fall blir ännu tydligare. En annan rolig sak hon gjorde med flirtkulorna efter vi hade röstat var att trä dem på en tråd och gjorde ett cirkeldiagram av det. Hon satte sedan upp den på whiteboardtavlan och fyllde i med samma färg som kulorna för att förtydligade ytterligare vilken färg det fanns mest utav. Då jag aldrig använt mig av diagram i varken förskola eller förskoleklass tidigare är detta något jag fastnade för då jag uppfattar detta som en enkel men också rolig sak att göra ihop med barnen.
 

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar" (Lpfö 98 rev 2010, s.10). 

 



 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hon visade oss även en hel del material som man kan ha med sig ute i skogen och en av de sakerna jag fastnade mest för var halsduken hon hade stickat i olika färgskalor. Med den kan man hitta på många roliga saker. Ett exempel är att man kan gå på färgjakt och hitta så många saker som möjligt som passade in på halsdukens olika färger. Jag har upplevt att barn gärna har fri lek när de är i skogen, men om de får ett litet uppdrag är det ofta många barn som blir glada och visar glädje i att utföra uppdraget.

Kursmål som berörs:

  • Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.


Referenser

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Mattson, Carina (2015) Workshop matematik Campus Varberg [2015-03-24]
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar