tisdag 26 maj 2015

Imaginary Gardens - weeding and watering


Imaginary Gardens – weeding and watering är en konstutställning på Varbergs kulturhus Komedianten. Utställningen är gjord av Love Enqvist och det gemensamma temat för utställningen är trädgård. Han utgår efter de platser i samhället som är gemenamma för oss att nyttja.


När jag först kom in på komediantens utställning Imaginary Gardens – weeding and watering tyckte jag inte alls att det var någonting för barn. Konsten på väggarna gick i gråskala och det kändes på något sätt ganska dystert. Det mina ögon drogs till var ett stort bord fullt med ”lerklumpar” och jord på. Jag visste inte säkert vad det var för något men jag fick känslan av att det var något jag hade kunnat få användning för i förskolan. Det visade sig vara så kallade ”fröbomber”. Man skulle ta en lerklump och sedan platta ut den. Därefter skulle man lägga i jord och två- tre frön, för att sedan knåda ihop leran som man ville. Tanken med detta var att alla fröbomber skulle spridas ut i Varberg för att se om det blev någonting av dem.  Mitt första intryck av denna utställning var att det inte fanns så mycket som kan locka barnen, förutom fröbomberna.

 

 
 
Jag hade dock turen att gå på denna utställning med min förskoleklass under VFUn och efter det ändrade jag åsikt. Barnen var inte jätteintresserade av konsten som hängde på väggarna, men själva ämnet ”trädgård” var mycket uppskattat. När vi kom dit fick vi höra en saga om en tjuv som snodde en väska med frön, som han sedan spred ut över hela landet. Tillslut växte det blommor och växter överallt och hela landet blev en färggladare och finare plats. Boken fångade barnens uppmärksamhet och de ställde många frågor under tiden som guiden försökte svara på så gott det gick.  Efteråt fick barnen gå och sätta sig på mattan där växterna var inspirerade av japan. Eftersom utställningen hållit på ett tag hade några blommor vissnat och därför hade de på komedianten vart tvungna att byta ut några blommor till plastblommor. Jag såg inte att det var plastblommor, men ett barn la märke till detta vilket tillslut ledde till en stor diskussion om plastblommor. Sedan mitt förra besök visste jag att vissa blommor ”skulle” vara vissna och att några av krukorna var gjorda av gamla rör och sådant som kan ses som skräp. När jag besökte utställningen första gången trodde jag att detta skulle kunna bli ett samtalsämne, men där hade jag fel. Jag tyckte att guiden bemötte detta på ett bra sätt då hon lät diskussionen om plastblommor fortgå.
 
 
Konst för barn- Varför?
Bendroth Karlsson och Karlsson Heikiö (2012) skriver om varför vi ska låta barn möta konst. De menar att vi ska ge barn möjligheten att möta konst då barnen ska inkluderas i kulturlivet och kunna delta i samhällslivet. Det handlar mycket om vilken inställning man själv har för att konst ska kunna förmedlas till barn. Det finns inte ett rätt sätt att förstå konst utan det handlar om att konst är mer än bara en tolkning av verket i sig. Det kan röra sig om att ta del av kunskaper om konstnären, olika material som används, tekniker, tid och rum och även de sammanhang som konstverken producerats i (Bendroth Karlsson och Karlsson Heikiö 2014 ss.50-51). I detta blev barnens fokus på sammanhanget till konsten. Berättelsen om tjuven som spred ut frön verkade vara det som intresserade barnen mer än själva konsten i sig.
 
Mål som berörs:
  • kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen.
  • kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma.
 
Referenser
 
Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.) (2014). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar