Barnens museum hade passat barn i alla åldrar tror jag. De
andra utställningarna var mycket att se på men inte så mycket de fick känna på
eller aktivera sig med. Av den anledningen tror jag att de utställningarna hade
passat bättre för barn i 4-6 års åldern. Barnens museum hade däremot passat de
flesta åldrarna. Då de fanns någonting för alla där. Eftersom de hade mycket
yta att röra sig på fick de utveckla sin rumsuppfattning. För att utveckla sin
rumsuppfattning är det bra om barnet får använda sig av hela sin kropp, skriver
Hieberg Solem och Kirsti Lie Reikås (2004, s.77). Ett mål i Läroplan för förskolan är att varje barn ska sträva efter att utveckla sin förståelse för rum, form, läge och riktning (Lpfö 98 rev 2010, s10).
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (2004). Det matematiska barnet. 1. uppl. Stockholm: Natur och kultur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar