Musik i förskola och förskoleklass
Vi hade fått i uppgift att förbereda en aktivitet som vi sedan skulle göra för resten av klassen under vår andra workshop.
Vad?
Hur rör du dig till musiken?
Hur?
Vi hade
förberett genom att välja ut fyra stycken låtar av olika genrer. När vi satte
på musiken fick de andra röra sig till musiken två och två, på det sättet de
kände för att röra sig. Efter varje musikstycke fick de berätta varför de rörde
sig som de gjorde, vilken känsla man fick, vad för instrument hörde de osv. De
fick dessutom jämföra och reflektera över varför två låtar med samma instrument
kunde låta så olika.
Varför?
Genom denna aktivitet får barnen uppleva många av de olika
dimensioner som Ferm Thorgrensen (2012) beskriver. Strukturell musikalisk
kunskap innebär att barnet får kunskaper om hur musiken är uppbyggd (2012 s.70).
När barnen får spekulera kring vad det är för instrument och varför musiken
låter som den gör får de förståelse för att alla låtar är uppbyggda på olika
sätt. Emotionell musikalisk kunskap innebär att en viss känsla kan kopplas till
olika slags musik (2012 s.71). Det får barnen öva på då de får dela sina tankar
om vad de har för associationer till musiken jag sätter på. Om de inte vill
delge sina tankar kan det ändå hända att de kommer på någonting i huvudet som
de associerar till låten men det räcker att de fått upp den tanken i huvudet
för att det skall utveckla den emotionella musikaliska kunskapen. När barnen
får röra sig i samband med musiken får de chansen att utveckla sin kroppsliga
musikaliska kunskap vilket betyder att man kan uppleva musik med hjälp av
kroppen, rörelse eller dans (2012 s.71). De får även utveckla sin
rumsuppfattning. Ett mål i läroplan för grundskola är att eleven skall få förutsättningar att utveckla kunskaper om takt och rytm i lekar, danser och rörelser till musik (Lgr 11, s.52). Genom denna aktivitet får barnen chansen att utvecklas inom de områdena.
Instrument
Under eftermiddagen fick vi chansen
att prova på olika instrument som vi kan ha användning för i förskolan. Vi fick
prova på trummor, gitarr, xylofon, olika typer av maracas, bjällror med mera.
Det jag fastnade för mest var trummorna och gitarren. Av tidigare erfarenhet
vet jag att en gitarr kan göra en musikstund mycket lustfylld för barnen och
det blir dessutom bekvämare för mig själv att sjunga om jag har en gitarr.
Nackdelen med gitarren är att det kan vara svårt att få med barnen att spela gitarr
eftersom den är ganska stor. Istället kan man barnen få spela på en ukulele,
den ser ut precis som en gitarr fast i en mindre format. Trumman är även den
något jag hade velat använda mig av i förskolan. Den är enkel att behärska och
de finns i många olika storlekar. De mindre instrumenten är också mycket
användbara i förskola och förskoleklass. De var ganska små och även de var
enkla att behärska. Det hade vart kul att testa en musikstund där barnen fick
spela på varsitt instrument och det är någonting jag vill prova på under min verksamhetsförlagda
utbildning.
Referenser
Ferm Thorgersen, Cecilia
. Musikdidaktiskt arbete med
förskolebarn, i Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012).
Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur
Lindahl, Karin (2015) Workshop musik Campus Varberg [2015-01-27]
Läroplan för förskolan
Lpfö 98.
[Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Läroplan för grundskolan,
förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Bildkälla: https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
Sökord: Drums, maracas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar