onsdag 1 april 2015

Musikworkshop 2


Musik i förskola och förskoleklass

Vi hade fått i uppgift att förbereda en aktivitet som vi sedan skulle göra för resten av klassen under vår andra workshop.

Vad?

Hur rör du dig till musiken?

Hur?

 Vi hade förberett genom att välja ut fyra stycken låtar av olika genrer. När vi satte på musiken fick de andra röra sig till musiken två och två, på det sättet de kände för att röra sig. Efter varje musikstycke fick de berätta varför de rörde sig som de gjorde, vilken känsla man fick, vad för instrument hörde de osv. De fick dessutom jämföra och reflektera över varför två låtar med samma instrument kunde låta så olika.


Varför?

Genom denna aktivitet får barnen uppleva många av de olika dimensioner som Ferm Thorgrensen (2012) beskriver. Strukturell musikalisk kunskap innebär att barnet får kunskaper om hur musiken är uppbyggd (2012 s.70). När barnen får spekulera kring vad det är för instrument och varför musiken låter som den gör får de förståelse för att alla låtar är uppbyggda på olika sätt. Emotionell musikalisk kunskap innebär att en viss känsla kan kopplas till olika slags musik (2012 s.71). Det får barnen öva på då de får dela sina tankar om vad de har för associationer till musiken jag sätter på. Om de inte vill delge sina tankar kan det ändå hända att de kommer på någonting i huvudet som de associerar till låten men det räcker att de fått upp den tanken i huvudet för att det skall utveckla den emotionella musikaliska kunskapen. När barnen får röra sig i samband med musiken får de chansen att utveckla sin kroppsliga musikaliska kunskap vilket betyder att man kan uppleva musik med hjälp av kroppen, rörelse eller dans (2012 s.71). De får även utveckla sin rumsuppfattning.
Ett mål i läroplan för grundskola är att eleven skall få förutsättningar att utveckla kunskaper om takt och rytm i lekar, danser och rörelser till musik (Lgr 11, s.52). Genom denna aktivitet får barnen chansen att utvecklas inom de områdena.

 Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama (Lpfö 98 rev 2010, s10).

 

Instrument

Under eftermiddagen fick vi chansen att prova på olika instrument som vi kan ha användning för i förskolan. Vi fick prova på trummor, gitarr, xylofon, olika typer av maracas, bjällror med mera. Det jag fastnade för mest var trummorna och gitarren. Av tidigare erfarenhet vet jag att en gitarr kan göra en musikstund mycket lustfylld för barnen och det blir dessutom bekvämare för mig själv att sjunga om jag har en gitarr. Nackdelen med gitarren är att det kan vara svårt att få med barnen att spela gitarr eftersom den är ganska stor. Istället kan man barnen få spela på en ukulele, den ser ut precis som en gitarr fast i en mindre format. Trumman är även den något jag hade velat använda mig av i förskolan. Den är enkel att behärska och de finns i många olika storlekar. De mindre instrumenten är också mycket användbara i förskola och förskoleklass. De var ganska små och även de var enkla att behärska. Det hade vart kul att testa en musikstund där barnen fick spela på varsitt instrument och det är någonting jag vill prova på under min verksamhetsförlagda utbildning.
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Referenser

 

Ferm Thorgersen, Cecilia . Musikdidaktiskt arbete med förskolebarn, i Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur

Lindahl, Karin (2015) Workshop musik Campus Varberg [2015-01-27]
 
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575

Bildkälla: https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
Sökord: Drums, maracas

 

 

 

 


 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar